De droom om vanuit huis te werken
Een relatief groot deel van de emigranten die naar Zweden of Noorwegen verhuizen doet dat met het voornemen om heel ander werk te gaan doen da ze eerder ooit deden. Ze willen graag werken in de toeristische sector en dromen ervan dat ze hun eigen camping of B&B starten in Zweden of Noorwegen.
Op die manier kunnen ze vanuit huis werken en dat lijkt ze wel wat.
Scandinavië heeft een kort toeristenseizoen
Toch is het niet heel eenvoudig om succesvol een camping of B&B in Scandinavië te runnen. De Zweden en Noren hebben heel andere wensen dan die wij gewend zijn vanuit Nederland. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat je met een camping of B&B een kort zomerseizoen hebt. Je moet er dus andere dingen naast aanbieden om voldoende boekingen te krijgen. Ik ken mensen bij wie het lukte en mensen bij wie het mislukte. Het kan dus zeker, maar je moet wel de goede inschattingen maken en de juiste plek kiezen bijvoorbeeld. En vaak is er een breder aanbod nodig dan we vanuit Nederland kennen. Zo kun je bijv met wildsafari’s of wandeltochten erbij iets speciaals aanbieden aan je gasten zodat je jezelf onderscheidt van concurrenten en mensen voorkeur geven aan jouw plek boven een andere.
Zweden zijn geen Nederlanders, wie worden je klanten?
Zowel qua accommodatie als invulling van de menukaart is het ook zinvol om na te denken over de herkomst van je gasten. Wie zijn ze? Waar komen ze vandaan? En wat willen ze? Een Zweed heeft bijvoorbeeld over het algemeen een ander ideaal voor de avondmaaltijd als een Nederlander. Door uit te zoeken wat je vanuit jezelf in huis hebt, wat je wilt bieden én wat je kunt bieden, kun je een aanbod creëren voor een type vakantiegast dat bij jou past. Als je het op die manier aanpakt, kun je door middel van heel gerichte reclame en promotieactiviteiten de juiste doelgroep bereiken en hoef je je geen zorgen te maken over leegstaande kamers.
Je moet je plek kunnen “verkopen”
Scandinavië is mooi genoeg, dus het gaat er vaak niet eens om dat je iets heel speciaals biedt. Maar je moet het wel op de juiste manier aan je toekomstige klanten kunnen “verkopen”.
Een mooi voorbeeld is hoe Abisko ooit bekend werd als ’s werelds bekendste plek om naar het Noorderlicht te kijken. Geen Zweed uit die omgeving was er ooit opgekomen dat zo aan te pakken. Zij zitten er met hun neus op, van jongs af aan al en beseffen zich niet hoe speciaal het is wat ze hebben. Er was een “buitenlander” nodig om Abisko met haar Noorderlichten op de kaart te zetten.
In de video hieronder zie je hoe dat ging:
Wil je echt een B&B of wil je eigenlijk vrijheid?
Voordat je besluit om een camping of B&B te gaan runnen, vraag je dan af of het wel echt bij je past. Je zou de eerste niet zijn die van een koude kermis thuis komt, omdat de vrijheid van het soort bestaan je aansprak, maar het harde werken in de praktijk toch tegenvalt.
Mocht je twijfelen over het soort werk dat je kunt doen en daarom uitkomen bij een camping of een B&B, onderzoek dan eerst een of online ondernemen bij je past. In de mini cursus Plan B geef ik je heel veel voorbeelden en laat ik je zien wat ervoor nodig is, zodat je de kennis hebt om voor jezelf te bepalen of het ook iets is voor jou.